Anifest 2006
Shide Mila 2006.12.07. 19:28
Interj Hosoda Mamoruval.
Anifest 2006
Interj Hosoda Mamoruval.
Az idei 4. Anifest, a nemzetkzi animcis fesztivl kt nagy meglepetst tartogatott az anime rajonginak. A Madhouse stdi kt legjabb mozifilmjvel, Az id fltt jr lnnyal (Toki wo Kakeru Shoujo) s a Paprikval kt olyan rajzfilm mutatkozott be a magyar kznsg eltt, amelyek jelenleg a vilg fesztivljait jrjk, s mg a japn kznsg szmra is jdonsgnak szmtanak. Ehhez kapcsoldan az Anifest vendgl ltta tbbek kztt Maruyama Masat, a Madhouse egyik alaptjt, aki mindkt film ksztsben rszt vett, valamint Az id fltt jr lny (rviden Tokikake) kt producert s rendezjt, Hosoda Mamorut. Utbbi a vettst kveten, miutn kifejezte rmt a nzk ltszma s a fogadtats fltt, szlt pr szt legutbbi animjrl, majd vlaszolt a nzk krdseire. Mint megtudtuk, a Tokikake szletst a japn trsadalom aktualitsai is thatjk:
- A mai japn fiatalok nem talljk a helyket a vilgban, s negatv szemllettel llnak hozz a jvhz. Szerettnk volna egy olyan filmet kszteni, amely pozitv rzsekkel tlti el a dikokat, s tud jt mutatni nekik a jvvel kapcsolatban.
ltalban az animci kapcsn manapsg szinte trvnyszeren merl fel a krds a hagyomnyos kzi animcirl s a CG-rl, amelyrl Hosoda Mamoru megnyugtat vlemnyt mondott.
- Ma Amerikban inkbb hromdimenzis CG-vel ksztett rajzfilmek szletnek, s kzi animcit mr szinte nem is hasznlnak, Japnban azonban nem ez a helyzet, s nem hiszem, hogy ez lenne a jv. A japn animci valsznleg soha nem fog teljesen ttrni a CG-re, mert az olyan emberi rzseket, amilyeneket Az id fltt jr lnyban is lthatunk, a gpi animci soha nem tudja igazn kifejezni. Ahogy az lszerepls filmeket soha nem vltja fel a CG animci, gy a rajzfilmeket sem.
Egy krdez felvetette, hogy az animcit legtbbszr olyan trtnetek s jelenetek esetn alkalmazzk, amelyeket nem lehet lszerepls filmben megvalstani, a japn animci esetben azonban ez csak rszben igaz, s sok trtnet filmknt is megvalsthat lenne. Arra a krdsre, hogy az anime miben ms, mennyivel ad tbbet, mint egy film, a rendez vlaszval az animci lnyegrl alkotott felfogsba nyertnk bepillantst.
- Az id fltt jr lny esetben sokan gondolhatjk gy, hogy ezt taln lszerepls filmknt is el lehetett volna kszteni, ez azonban nem gy van. A kzi animci az, ami a lehet legkzvetlenebbl, mg a live actionnl is hitelesebben jelenti meg az emberi rzseket. Rgen valban gy volt, hogy olyan trtnetekbl kszlt rajzfilm, amelyekbl nem lehetett filmet forgatni, mra a CG fejldsvel azonban ez a trend megfordult, s sok sikeres rajzfilmbl kszl lszerepls adaptci, ppen azrt, mivel az animci kzvetlenebbl fejezi ki az rzseket. A technika fejldsvel mind a rajzfilmben, mind a filmben megntt a kifejezer, de a szerepk ms, s a kzi animci az, ahol az rzelmek s az akci egyarnt kifejezk.
Mikor kvetkez filmjrl krdeztk a rendezt, mg nem rult el semmit, klnsen mivel a Tokikake mg Japnban is nagyon j - nyron mutattk be -, gy ez jelen pillanatban szinte minden idejt lekti. Az utols krdez a Tokikake tmjbl add knnyedebb, s mint megtudtuk, a vilg minden tjn felmerl krdst vetett fel. Arra, hogy ha lehetsgk volna visszaugrani az idben, hova mennnek vissza, elszr a rendez, majd a producer, Saitou Yuuichirou vlaszolt.
- Az anime alapveten ppen arrl szl, hogy a valsgban nem lehet visszamenni az idben, s a mostot kell becslni. Ha azonban mgis megtehetnm, akkor valsznleg abba az idbe mennk vissza, amikor mg kezd voltam az animeksztsben, mivel rendezknt rzem, hogy mg tbbet kellett volna tanulnom a kezdet kezdetn.
- A magam rszrl - vette t a szt a producer - akkor lnk ezzel, amikor pr nap mlva hazamegynk Tokiba: akkor visszajnnk ide, hogy jra egytt meg tudjuk nzni ezt az animt.
A klnsen nagy tetszst arat vlaszt kveten, mintegy igazolva a japnokrl uralkod klist, nagy fnykpezkeds kvetkezett a kznsggel a httrben, majd a japn vendgeket az Urnia kvzjban lehetett elcspni egy autogram vagy beszlgets erejig. A Japanimninak is itt sikerlt szra brnia a rendezt, Hosoda Mamorut, akit egy hosszra nylt interjban faggattunk a legklnflbb dolgokrl.
Japanimnia: nt szemly szerint mi inspirlta egy ennyire az idre koncentrl film elksztsben?
Hosoda Mamoru: Nagyon sok film foglalkozik az idugrsokkal, s nem csak manapsg. Engem leginkbb Frank Capra 1946-os Az let csodaszp (It’s a Wonderful Life) cm filmje ihletett meg, amelyben a fszerepl Karcsonykor egy angyaltl eslyt kap egy j letre, m mikor az mg rosszabb lesz, mint az elz, trtkeli korbbi lett.
J: Mi a vlemnye arrl, hogy manapsg az egsz vilgon felgyorsult az let, st az animeipar is? Mi lehet ennek a hatsa?
H. M.: gy ltom, hogy ez leginkbb abban nyilvnul meg, hogy a fontos dntsekre manapsg nem sznunk elg idt, gy ha mgsem gy sikerl valami, ahogy elterveztk, akkor jn a megbns. Az ilyen negatv rzsek azonban nem visznek elre, minden dntsben s annak kvetkezmnyben meg kell ltni a jt s a hasznot.
J: Ezek szerint minden filmje rtkes tapasztalatot jelentett. Az id fltt jr lny konkrtan mit?
H. M.: Nem csak a filmksztkre igaz, hanem mindenkire, aki alkot, hogy nem knny elrni az elgedettsget. Mindenki a tkletessgre trekszik, m ezt ktflekppen teheti: egyesek nagyon sok idt s energit fordtanak az alkotsaikra, msik viszont - s magam is ezek kz tartozom - tbb alkotst ksztenek, s tanulnak az elzekbl. Minden korbbi munkm fontos tapasztalatokat adott, mindegyikben volt, amit jnak talltam tvinni a kvetkezbe, s volt, amit nem. Az idutazs kapcsn sajnos nem voltak ilyen elzetes tapasztalataim, s a klnbz idskok egyeztetse miatt elg nehz is volt elkszteni a filmet.
J: Ha mr az idutazsnl tartunk, mi a vlemnye a filmes eszkzk alkalmazsrl az animben?
H. M.: Nagyon rdekes, amikor filmes ismerseimmel beszlgetek, k ugyanis pp ellenkezleg, az anime kifejezerejre vgynak, mivel gy ltjk, az anime mutatja be a legjobban a vals rzelmeket - teht valjban mindegyik a msikbl akar valamit. Az id fltt jr lny egy romantikus rajzfilm, a mai vilg azonban nem ilyen, ezrt nehz olyan sznsznt tallni, aki ezeket a tiszta rzseket meg tudja jelenteni. A mai fiatalok modern gondolkodsak, gy a sznszeknek nincs vals lmnyk az olyan rzsekrl, amilyenek a Tokikakban is szerepelnek, gy nem lehetett volna filmet forgatni ebbl a trtnetbl. A filmesek ltalban irigylik az animcik ksztit azrt, mert olyat is meg tudnak jelenteni, amit a sznszek nem.
J: Az id fltt jr lny most a vilg fesztivljait jrja. Mely orszgokba jutott el eddig?
H. M.: Spanyolorszgban Maruyama r jrt a filmmel, aki meslte, hogy a nzk egytt lteztek az animvel, s sokkal szabadabban mutattk ki az rzseiket, mint a japnok. Koreban n ugyanezt tapasztaltam, s most Magyarorszgon is: a nzk a filmmel egytt lnek, s az ehhez kapcsold rzseiket ki is fejezik, amit szmunkra nagy rm hallani.
J: Mit gondol, mirt ilyen npszer az anime klfldn?
H. M.: Japnban mind a filmesek, mind az animeksztk clja, hogy munkikat minl tbben megismerjk, de gy ltom, az animcinak knnyebb dolga van klfldn. ltalban a rajzfilmek kifejezereje knnyebben utat tall a nzk szvhez, mint az lszerepls filmekben, s a szereplk rzsei knnyebben befogadhatk. A japn animci titka ezen fell taln a ltvnyossgban s az esemnyds cselekmnyben rejlik, valamint hogy a gyerekek s a felnttek is knnyen azonosulnak vele.
J: Ha megnzzk eddigi rendezseit, a Digimon s a One Piece mozifilmet, a rvid Superflat Monogramot s most a Tokikakt, elg klnbz animkrl van sz. Mennyiben volt ms az egyes filmeken dolgozni?
H. M.: A vlasz egyszer, mg az els kett inkbb fiknak szl, a msik kett inkbb lnyoknak.
J: Meslne bvebben a Superflat Monogramrl s ehhez kapcsoldan a superflat posztmodern mvszeti irnyzatrl?
H. M.: A superflat atyja, Murakami Takashi szerint a japn mvszet a nyugatival szemben skbeli termszet, s a manga s anime is azrt npszer Nyugaton, mert az ukiyo-etl kezdve beilleszkedik egy trtnelmi vonulatban. ppen a japn mvszet skbeli kifejezer miatt kapta az irnyzat a superflat nevet, ugyanis br a japn animci kapott nyugati hatsokat, vgeredmnyben a hagyomnyos kpzmvszetben gykerezik. Az ukiyo-e ma ugyan mvszet, a maga korban azonban ugyangy az emberek szrakoztatsra kszlt s a tmegkultra rsze volt, mint ma az anime, st ez ltalban is a japn mvszet fontos jellemzje.
Ezzel s a szoksos jkvnsgokkal zrult az rdekes beszlgets, amelyet Az id fltti lny rendezjvel, Hosoda Mamoruval folytattunk a 4. Anifest msodik estjn, 2006. december 2-n. A fesztivlon bemutatott egyszerre szrakoztat s tanulsgos mozija lttn csak remlni tudjuk, hogy a jvben mg sok hasonlan sznvonalas animt lthatunk a rendezsben.
rta: Klovics Dalma (Darklight) Solti Antal (Tonya
|